voorbespreekrecht, preview en vier het leven

Evaluatie extra activiteiten
Als extra activiteiten organiseerde de Vrienden vereniging de operacursus (ongeveer 55 deelnemers), de inleiding bij de opera “Die Zauberflöte” (ongeveer 200 bezoekers) en het college rondom de Matthäus Passion (ruim 50 deelnemers). Uit de reactie van de deelnemers blijkt dat deze activiteiten hogelijk gewaardeerd worden. De cursusleider Huub van ’t Hek heeft daar zeker aan bijgedragen. Zijn onorthodoxe aanpak en uitleg was een bron van inspiratie voor de deelnemers. Het bestuur heeft dan ook besloten om de operacursus komend seizoen opnieuw te organiseren, waarbij weer een beginnerscursus gestart zal worden, maar ook een vervolg op de cursus van dit jaar. Houd de nieuwsbrief in de gaten. Medio januari 2019 zal er gestart worden met beide cursussen.

Van een van de deelnemers van het college over de Matthäus Passion kregen wij onderstaand bericht doorgestuurd. Dat wilden wij u niet onthouden.

De Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach geldt als een uniek voorbeeld van 18e eeuws muziektheater. Het werk is de optimale mix van wat wij nu opera en oratorium zouden noemen. Religieuze muziek als fundament van een werkelijke vertelling. Het lijden en sterven van het vigerende mensbeeld. Dit omdat noch het 18e eeuwse godsbeeld, noch het 18e eeuwse mensbeeld enige toekomst heeft.
De vraag is hoe je zo’n verhaal vertelt aan mensen die niet kunnen lezen en schrijven maar wel hun eigen emoties kunnen begrijpen.

Daar gaf Huub van ’t Hek tekst en uitleg over op een zeer boeiende manier. Een andere benadering van deze materie dan die ons bekend was. De reacties van de deelnemers waren zeer positief. Ook Huub was erg enthousiast over het verloop van de avond. Zijn manier van uitleggen was boeiend en soms een beetje komisch (broer van…).
Sommige liederen mochten de deelnemers zelfs meezingen.
We kunnen terugkijken op een heel bijzondere avond.

Gretha Ates deelnemer aan het college.

Preview en voorbespreken
Op maandagavond 23 april zal Machteld van der Werf een presentatie geven van het nieuwe programma voor seizoen 18/19. Alle Vrienden zullen expliciet uitgenodigd worden voor deze avond. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Zet dus maar vast in de agenda (u dient zich wel op te geven voor deze avond).

Er zal getoond worden welke voorstellingen er geprogrammeerd zijn (sommige artiesten zijn zelf aanwezig en geven alvast een voorproefje). Niet onbelangrijk … vanaf dat moment kunnen de Vrienden gebruik gaan maken van hun voorbespreekrecht. Er kunnen dan al kaartjes gekocht worden EN zeker niet onbelangrijk een plaats gereserveerd worden in de zaal.
Vanaf het moment dat de presentatie plaatsvindt zijn de lijnen (via internet – website www.atlastheater.nl) open en kunnen ALLEEN de Vrienden al kaartjes kopen en een plaats reserveren. Daarvoor krijgt men van te voren een inlogcode. Houd daarom de nieuwsbrief en mededeling van het Atlas Theater zelf goed in de gaten. De kaartverkoop voor de Vrienden duurt in totaal tot de andere dag (dinsdag 24 april) en sluit om 12.00 uur. Wilt u kaarten in de voorverkoop kopen, zorg dan dat u de tijd in de gaten houdt en nog beter … kom naar de presentatie op 23 april. Veel succes met bestellen.

GRIMM

Vier het Leven
De Vrienden zijn benaderd om mee te helpen om in Emmen een organisatie in het leven te roepen die samen met de landelijke stichting “ 4hetleven” ervoor wil zorgen dat ouderen (65+) die niet meer zelfstandig en/of alleen uit kunnen gaan worden begeleid door een vrijwilliger. Op die manier kunnen ouderen toch nog verantwoord meedoen aan theaterbezoek, maar ook een bezoek aan een film of museum behoort tot de mogelijkheden.
De Stichting “ 4hetleven” zorgt voor de gehele organisatie rondom het uitje: entreekaart, consumpties, begeleiding, vervoer en prettig gezelschap. Het is de bedoeling om vanaf april van dit jaar ouderen in de regio Emmen in de gelegenheid te stellen om zorgeloos uit te gaan. Om dit mogelijk te maken zoekt de stichting vrijwilligers om een vrijwilligersteam op te richten voor dit doel. Ook is de stichting op zoek naar een coördinator die de match kan maken tussen de oudere aanvrager en de vrijwilliger.

Als vrijwilliger (feitelijk gastvrouw of gastheer) begeleidt men maximaal 3 ouderen per keer in de eigen auto naar een voorstelling. De deelnemende ouderen worden persoonlijk door de vrijwilliger opgehaald, tijdens de voorstelling begeleid en na afloop weer thuis gebracht. Als u zelf jonger bent dan 75 jaar en beschikt over een 5 deurs auto en een computer bent u de ideale kandidaat om als vrijwilliger mee te gaan doen aan dit project.

Op dit moment zijn we als vereniging in gesprek met de Stichting en hebben aangegeven op een positieve manier mee te willen werken aan dit idee. Wordt vervolgd. Voor meer info kijk eens op de website: www.4hetleven.nl

Laatste Vriendenvoorstelling
De laatste Vriendenvoorstelling van dit seizoen is op dinsdag 8 mei. Het gaat om de jeugdvoorstelling GRIMM van ISH en de Junior Company van het Nationale Ballet. GRIMM is een spectaculaire reis door een grimmige sprookjeswereld. Het gaat over twee jongens die in een fantasiewereld belanden, waar ze achtereenvolgens Roodkapje en de Wolf, de zeven dwergen, Rapunzel, Sneeuwwitje, de Heks, Assepoester en andere sprookjesfiguren ontmoeten. Een mooie voorstelling van ISH met stukken klassiek ballet, maar ook hiphop, tap- en breakdance. Mooie kans voor opa en oma of paps of mams om met de kinderen naar toe te gaan.
En … niet vergeten bij binnenkomst het Vriendenpasje te laten zien. Veel plezier.